Την ώρα που η Λάουρα Κοβέσι βρίσκεται στην Ελλάδα, με δηλώσεις της στους Financial Times αποκάλυψε λεπτομέρειες για την απάτη ενός εκτελωνιστή στο λιμάνι του Πειραιά σε μια υπόθεση που συνδέεται με το οργανωμένο έγκλημα... της Κίνας.
Όπως αποκάλυψε, βρέθηκαν στο γραφείο του εκτελωνιστή περίπου 3 εκατ., σε μετρητά, τα οποία αφορούν εισαγωγές εμπορευμάτων στην Ευρώπη χωρίς την καταβολή των απαιτούμενων δασμών και φόρων.
Εκατομμύρια ευρώ σε μετρητά κατασχέθηκαν από το γραφείο ενός εκτελωνιστή στην Ελλάδα αυτό το καλοκαίρι, καθώς οι αρμόδιες αρχές ενισχύουν την έρευνα για ένα πολύπλοκο δίκτυο απάτης ΦΠΑ με συνδέσεις στο κινεζικό οργανωμένο έγκλημα, όπως αποκάλυψε η Ευρωπαία Γενική Εισαγγελέας, Λάουρα Κοβέσι.
Η Κοβέσι ενημέρωσε τους FT ότι τα κατασχεθέντα ποσά προέρχονταν από παράνομες δραστηριότητες που στόχευαν στη μαζική εισαγωγή προϊόντων προς την Ευρώπη, παρακάμπτοντας δασμούς και φόρους. Financial Times Τον περασμένο μήνα, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) απήγγειλε κατηγορίες κατά δύο τελωνειακών υπαλλήλων και τεσσάρων εκτελωνιστών, οι οποίοι φέρονται να συμμετείχαν σε ένα σχήμα εισαγωγής αγαθών όπως ηλεκτρικά ποδήλατα από την Κίνα, μέσα από πλασματικές δηλώσεις και αποφυγή πληρωμών.
Οι κατασχέσεις — μετρητά, περιουσιακά στοιχεία και κοντέινερ
Κατά τη διάρκεια εφόδων στο λιμάνι του Πειραιά τον Ιούνιο, εντοπίστηκαν 2,7 εκατ. ευρώ σε μετρητά στο γραφείο ενός εκτελωνιστή — ποσό που θα ζύγιζε πάνω από 25 κιλά σε χαρτονομίσματα των 100 ευρώ — και επιπλέον 300.000 ευρώ στο σπίτι του.
Στην Ελλάδα συνολικά κατασχέθηκαν 4,78 εκατ. ευρώ μετρητά και 5,4 εκατ. ευρώ “πάγωσαν” σε τράπεζες. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τα ποσά που δεσμεύτηκαν ή κατασχέθηκαν υπερβαίνουν τα 5,8 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, κατασχέθηκαν ακίνητα, αυτοκίνητα και περισσότερα από 2.400 κοντέινερ αξίας περίπου 250 εκατ. ευρώ — η μεγαλύτερη κατάσχεση κοντέινερ που έχει καταγραφεί στην ΕΕ.
Διάσταση του σχήματος και εμπλοκή εξουσιών
Σύμφωνα με την Κοβέσι, το σχέδιο εκτείνεται σε 14 ευρωπαϊκές χώρες και οι εκτιμώμενες ζημίες σε δασμούς και ΦΠΑ υπερβαίνουν τα 800 εκατ. ευρώ. Η ίδια υπογράμμισε ότι ένα τέτοιο δίκτυο δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει χωρίς τη συμμετοχή διεφθαρμένων δημοσίων υπαλλήλων, που διευκόλυναν τις παράνομες ροές.
Η υπόθεση έλαβε φωτιά διότι, όπως αποκάλυψαν οι έρευνες, οι εγκληματικές ομάδες χρησιμοποιούσαν “φανταστικές εταιρείες” (shell companies) και πλασματικές δηλώσεις εισαγωγών ώστε να αποφύγουν τον ΦΠΑ στο τελικό στάδιο πώλησης. Παραδείγματος χάριν, εισαγόμενα ποδήλατα δηλώνονταν ως αλυσίδες ή ελαστικά, ώστε να αποφύγουν αντιντάμπινγκ δασμούς.
Στην Ελλάδα, η υπόθεση ξεκίνησε με δύο εταιρείες που υπέβαλαν πάνω από 5.000 εσφαλμένες τελωνειακές δηλώσεις. Στη συνέχεια αποδείχθηκε ότι αυτές οι εταιρείες ήταν «εικονικές», και οι ιδιοκτήτες τους διασυνδέονταν με την ιταλική διερεύνηση στο λιμάνι του Μπάρι.
Προκλήσεις και καχυποψία
Τρεις πηγές με γνώση των τελωνειακών διαδικασιών στο λιμάνι του Πειραιά σημειώνουν στους FT ότι η υπόθεση αυτή είναι “μόνο η κορυφή του παγόβουνου”, καταγγέλλοντας την έλλειψη αυτοματοποιημένων συστημάτων ελέγχου αποστολών. Το λιμάνι του Πειραιά, όπου φτάνουν περίπου 5,1 εκατ. κοντέινερ ετησίως, ανήκει κατά πλειοψηφία σε θυγατρική της κινεζικής Cosco, η οποία δηλώνει ότι «συνεργάζεται άμεσα» με τις ελληνικές αρχές.
Η έρευνα της EPPO σημειώνει ότι οι απάτες ΦΠΑ αποτελούν πλέον την πιο ελκυστική μορφή εγκληματικότητας στην Ευρώπη, καλύπτοντας πάνω από το ήμισυ των ζημιών που εντοπίζονται σε υποθέσεις της EPPO. Η Κοβέσι χαρακτήρισε την υπόθεση στην Ελλάδα ως παραδειγματική για τον τρόπο που οι διεθνείς εγκληματικές ομάδες διεισδύουν στην ευρωπαϊκή αγορά προϊόντων.
