Latest News

Τετάρτη 7 Ιουνίου 2017

Βασίλης Κορκίδης: Αυτοί είναι οι πέντε λόγοι που καθιστούν αναγκαία μια συζήτηση ΕΕ - Μικρομεσαίων

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ και του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης αναλύει τους πέντε βασικούς λόγους που καθιστούν αναγκαία μια συζήτηση ΕΕ - Μικρομεσαίων σχετικά με το μέλλον...
της Ευρώπης. 



Στο πλαίσιο του διήμερου Συμβουλίου της ευρωπαϊκής οργάνωσης των μικρομεσαίων στη Μάλτα 1 και 2 Ιουνίου 2017, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ συμφώνησε με τη πρόταση της προέδρου της UEAPME ότι είναι απαραίτητη μια ανοικτή συζήτηση μεταξύ ΕΕ και ευρωπαίων μικρομεσαίων, σχετικά με το μέλλον της Ευρώπης, για τους πέντε παρακάτω βασικούς λόγους:
1.Για τις μελλοντικές προκλήσεις, όπως η ασφάλεια από τη τρομοκρατία, τη παράνομη μετανάστευση και τις συγκρούσεις, γύρω από την Ευρώπη. Το καλό του κάθε λαού, με ανάπτυξη, θέσεις εργασίας και ισότητα. Το μελλοντικό ρόλο της ΕΕ σε έναν πολυπολικό κόσμο για τη παγκοσμιοποίηση, το εμπόριο, τις κλιματικές αλλαγές, την άμυνα και τη παγκόσμια διακυβέρνηση.
2.Για το κρίσιμο σταυροδρόμι που βρίσκεται η Ευρωπαϊκή Ένωση. Η Ενιαία αγορά βρίσκεται υπό πίεση, λόγω της ελεύθερης κυκλοφορίας των εργαζομένων και των κεφαλαίων, αλλά και τη παροχή υπηρεσιών. Η κρίση δεν έχει ξεπεραστεί ως προς την ανεργία, τις ανισορροπίες και τις ανισότητες. Η παγκοσμιοποίηση όλο και περισσότερο είναι υπό αμφισβήτηση αναφορικά με εμπορικές συμφωνίες και προστασία των επενδυτών. Η ΕΕ δεν ξεκαθαρίζει τη προτίμηση της στα 5 πιθανά σενάρια της Λευκής Βίβλου, η οποία συνοδεύεται από 5 έγγραφα προβληματισμού όπως: κοινωνική διάσταση, Harnessing παγκοσμιοποίηση, εμβάθυνση ΟΝΕ, το μέλλον της άμυνας της Ευρώπης και το μέλλον της χρηματοδότησης της ΕΕ.
3.Για τα θετικά, τα αρνητικά και το δυνητικό αντίκτυπο στις ευρωπαϊκές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, για κάθε ένα από τα 5 σενάρια της "Λευκής Βίβλου", που αναλύονται ξεχωριστά ως ακολούθως:
Το πρώτο Σενάριο, "Συνεχίζοντας έτσι" έχει θετικά τη συνέχιση της τρέχουσας ατζέντας μεταρρυθμίσεων, τη διαμόρφωση παγκόσμιας ατζέντας για την πολιτική για το κλίμα και μικρή πρόοδος στη λειτουργία της ΟΝΕ. Τα αρνητικά είναι ότι το 95% των κρατικών ενισχύσεων στα χέρια των εθνικών αρχών, παραμένουν νομικά και τεχνικά εμπόδια στις υπηρεσίες και τους εργαζόμενους, συνεχίζεται η πολύπλοκη και περίπλοκη λήψης αποφάσεων και παραμένει η διαφορά μεταξύ υποσχέσεων και παραδόσεων. Ο αντίκτυπος αυτού του σεναρίου στις ΜμΕ είναι η ενίσχυση της εσωτερικής αγοράς, συμπεριλαμβανομένης της ενέργειας και της ψηφιακής, οι συμπληρωματικές εμπορικές συμφωνίες, η μακρά λήψη αποφάσεων και βελτίωση της ενιαίας αγοράς των αγαθών, αλλά λιγότερο για τις υπηρεσίες και ο εν μέρει εκσυγχρονισμός του προϋπολογισμού της ΕΕ.
Το δεύτερο Σενάριο, "Τίποτα άλλο εκτός από την ενιαία αγορά", έχει θετικά, τη πρόοδο στην ελεύθερη κυκλοφορία κεφαλαίων και αγαθών, μείωση των κανονισμών σε επίπεδο ΕΕ που δεν σχετίζονται με την ενιαία αγορά. Τα αρνητικά είναι οι αυξημένες διαφορές στα καταναλωτικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά πρότυπα, φορολογία και χρήση επιδοτήσεων. Κίνδυνος φυγής προς τα κάτω. Δεν υπάρχει συμφωνία για την κινητικότητα των εργαζομένων και για τα νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα.Ένα ενιαίο νόμισμα πιο ευάλωτο και ακεραιότητα σε κίνδυνο. Αντίκτυπο στις ΜμΕ θα έχει η ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων και των υπηρεσιών που δεν έχουν χορηγηθεί πλήρως. Συστηματικότεροι έλεγχοι στα σύνορα. Περισσότερες δυσκολίες να συμφωνηθούν διεθνείς συμφωνίες και εκπροσώπηση (κλίμα, φοροδιαφυγή). Περισσότερες ανισορροπίες στην ευρωζώνη
Το τρίτο Σενάριο, "Αυτοί που θέλουν περισσότερα, να πράττουν περισσότερα" έχει παρόμοια θετικά με το πρώτο Σενάριο, αλλά μερικοί θα κάνουν περισσότερα σε Αξιολόγηση, Κοινωνικά πρότυπα, Καινοτομία. Τα αρνητικά είναι περισσότεροι ισότιμοι όροι ανταγωνισμού για τους εμπλεκόμενους και ισχυρότερη ενιαία αγορά. Ο κύριος αντίκτυπος στις ΜμΕ είναι όμοιος με το 1ο Σενάριο, αλλά μόνο για τους ξένους. Οι διαφορετικές ομάδες εντός της ΕΕ αυξάνουν την πολυπλοκότητα και υποκρύπτουν τη διαφάνεια και την υπευθυνότητα.
Το τέταρτο Σενάριο "Κάνοντας λιγότερα, αλλά πιό αποτελεσματικά" έχει τα θετικά ότι θα ενεργεί ταχύτερα, πιο αποφασιστικά και με περισσότερους πόρους σε τομείς προτεραιότητας. Θα σταματήσει να κάνει λιγότερα σε περιοχές μη προτεραιότητας. και θα εφαρμόσει νέους κανόνες και μέσα ενημέρωσης για την ενιαία αγορά με σαφέστερη κατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ ευρωπαϊκού, εθνικού και τοπικού επιπέδου. Τα αρνητικά εντοπίζονται στο κίνδυνο λιγότερων δραστηριοτήτων σε τομείς όπως η περιφερειακή ανάπτυξη, το περιβάλλον, η δημόσια υγεία. Έλεγχος λιγότερων κρατικών ενισχύσεων, μόνο ελάχιστα πρότυπα για την προστασία του καταναλωτή, το περιβάλλον για την υγεία και την ασφάλεια. Ο δυνητικός αντίκτυπος στις ΜμΕ είναι κοινά πρότυπα σε ελάχιστο επίπεδο, αλλά ισχυρότερη εφαρμογή. Η εμπορική πολιτική ισχυρότερη και αποφασιστικά ταχύτερα. Βήματα για την ενοποίηση της ΟΝΕ. Οι μισθοί, η κοινωνική νομοθεσία και τα επίπεδα φορολογίας εξακολουθούν να διαφέρουν σημαντικά σε ολόκληρη την Ευρώπη. Περισσότερες και καλύτερες διασυνδεδεμένες υποδομές και υπηρεσίες κοινής ωφέλειας στον τομέα της ενέργειας και των μεταφορών.
Το πέμπτο Σενάριο "Κάνοντας πολλά περισσότερα μαζί", όπου τα θετικά είναι στη συνεργασία που συνεχίζεται σε όλους τους τομείς, την ενίσχυση της ευρωζώνης, ταχύτερη λήψη αποφάσεων και ισχυρότερη επιβολή και περισσότερα δικαιώματα που απορρέουν άμεσα από το δίκαιο της ΕΕ. Τα αρνητικά προκύπτουν από τη σημαντική ανάληψη εξουσίας από τις εθνικές αρχές και οι πρόσθετοι οικονομικοί πόροι σε επίπεδο ΕΕ για τη στήριξη της οικονομικής ανάπτυξης και την αντιμετώπιση οικονομικών κλυδωνισμών. Ο δυνητικός αντίκτυπος είναι από τη περισσότερο συντονισμένη δημοσιονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική πολιτική. Η εμπορική πολιτική αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα της ΕΕ με ενισχυμένη ενιαία αγορά μέσω εναρμόνισης και καλύτερης επιβολής και τέλος αύξηση των προγραμμάτων της ΕΕ όπως το πρόγραμμα «Horizon 2020» και τα ταμεία επενδύσεων.
4.Για την ανάπτυξη της κοινωνικής διάστασης στην Ευρώπη. Η πρόσκληση αφορά στα κράτη μέλη, τους κοινωνικούς εταίρους και τους πολίτες ώστε να προβληματιστούν σχετικά με μια μελλοντική κοινωνική διάσταση της ΕΕ σε τρεις πιθανές επιλογές. Πρώτον το περιορισμό της κοινωνικής διάστασης στην ελεύθερη κυκλοφορία της προώθησης διασυνοριακής μετακίνησης ανθρώπων με απόσπαση, αναγνώριση του τίτλου, αλλά όχι πλέον χωρίς τις ελάχιστες προδιαγραφές της ΕΕ, για την υγεία και την ασφάλεια, τον χρόνο εργασίας και τον χρόνο ανάπαυσης, τη μητρότητα ή τη γονική άδεια. Δεύτερον, μερικοί πρέπει να κάνουν περισσότερα στον κοινωνικό τομέα εντός της ευρωζώνης, προκειμένου να αποφευχθούν απότομες προσαρμογές στο βιοτικό επίπεδο και στις κοινωνικές αναταραχές. Τρίτον, η ΕΕ-27 εμβαθύνει την κοινωνική διάσταση μαζί με κοινά πρότυπα σε ορισμένους τομείς, με αυξημένη οικονομική αλληλεγγύη και σε βάθος συνεργασία.
5.Για την αξιοποίηση της παγκοσμιοποίησης προς όφελος των μικρομεσαίων. Με βάση τις ακόλουθες εκτιμήσεις, η Επιτροπή καλεί να προβληματιστεί σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα αξιοποιηθεί καλύτερα η παγκοσμιοποίηση, εάν είναι καλό για τη συνολική οικονομία, αφού 1 δις ευρώ περισσότερες εξαγωγές σημαίνει περισσότερες από 14.000 θέσεις εργασίας. Ωστόσο, τα οφέλη δεν κατανέμονται δίκαια και ομοιόμορφα. Η λύση δεν έγκειται ούτε στον προστατευτισμό, ούτε στη λέξη laissez-faire. Οι ανάγκες στο εξωτερικό μέτωπο παρουσιάζουν ισχυρότερη παγκόσμια τάξη βασισμένη στον κανόνα (ΟΟΣΑ, G20, ΠΟΕ), αποφασιστικές ενέργειες εναντίον αθέμιτων πρακτικών (φοροδιαφυγή, επιδοτήσεις, κοινωνική ζύμωση) => εμπορική άμυνα και δικαστήριο πολυμερών επενδύσεων. Οι ανάγκες όμως στο εσωτερικό μέτωπο είναι η εκπαίδευση και κατάρτιση, ισχυρά κοινωνικά μέτρα που συνοδεύουν την αναδιάρθρωση, δίκαιη κατανομή του πλούτου, αλλά και αύξηση της ανταγωνιστικότητας. Ίσως θα πρέπει να αποφασίσουμε εάν "globalization" στην ΕΕ, σημαίνει περισσότερο "localization".
Δήλωση προέδρου ΕΣΕΕ & αντιπροέδρου UEAPME Βασίλη Κορκίδη:
"...Με αφορμή τη πρώτη αξιολόγηση της Λευκής Βίβλου, η UEAPME δεσμεύεται να αναπτύξει τη κοινή γνώμη για το μέλλον της Ευρώπης. Η συζήτηση δεν πρέπει να αφεθεί μόνο στις κυβερνήσεις γιατί η συζήτηση των 5 σεναρίων μπορεί να μην φτάσει στα προβλήματα μας, αναφορικά με τις διαφορές στην ιδέα του τρόπου λειτουργίας της ενιαίας αγοράς, όπως απόσπαση, ελεύθερη παροχή υπηρεσιών και ελευθερία εγκατάστασης, «κοινωνικό ντάμπινγκ» καθώς και στις διαφορές ως προς τον τρόπο λειτουργίας της ΟΝΕ για παράδειγμα δημοσιονομική βιωσιμότητα έναντι αλληλεγγύης. Η ΕΣΕΕ συμφώνησε με την απόφαση του Συμβουλίου της UEAPME να συζητήσει με την ΕΕ και να παρουσιάσει το όραμά των ευρωπαίων μικρομεσαίων..."