Τα πρωτόκολλα που δεν ακολούθησε ο καπετάνιος του φέρι μποτ «Παναγία Παραβουνιώτισσα» και οι καθυστερήσεις της εταιρίας
Υπό κράτηση παραμένει ο πλοίαρχος του φέρι μποτ «Παναγία Παραβουνιώτισσα», μετά από εντολή του ανακριτή στο Λιμεναρχείο Χαλκίδας. Σε βάρος του έχει ασκηθεί δίωξη για πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια και διατάραξη της ασφάλειας των θαλάσσιων συγκοινωνιών. Ο ίδιος θα απολογηθεί ενώπιον των δικαστικών αρχών την Παρασκευή 8 Αυγούστου, ενώ μέχρι τότε θα κρατείται στο λιμεναρχείο.
Κατά την απολογία του, ο πλοίαρχος του φέρι μποτ φέρεται να υποστήριξε ότι δεν μπόρεσε να αποφύγει την ξέρα, καθώς -όπως δήλωσε- «κόλλησαν τα πηδάλια», με αποτέλεσμα να χάσει τον έλεγχο του πλοίου. Την ώρα της πρόσκρουσης, το φέρι πραγματοποιούσε δρομολόγιο με προορισμό τα Νέα Στύρα, μεταφέροντας 105 επιβάτες και αρκετά οχήματα.
Παραλείψεις
Αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι ο πλοίαρχος δεν ειδοποίησε άμεσα τις Αρχές για την προσάραξη, όπως προβλέπουν ο Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου και η νομοθεσία για τα θαλάσσια ατυχήματα. Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας, το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ) κατάφερε να επικοινωνήσει με τον πλοίαρχο περίπου δέκα λεπτά μετά το συμβάν, και αυτό μόνο έπειτα από επανειλημμένες προσπάθειες.
Επιπλέον, στο μικροσκόπιο των εισαγγελικών αρχών βρίσκονται και οι ενέργειες -ή η απουσία ενεργειών- της πλοιοκτήτριας εταιρείας. Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου, η εταιρία δεν προχώρησε εγκαίρως στις απαιτούμενες διαδικασίες για την αποκόλληση, παρότι είχαν ήδη περάσει περισσότερες από 14 ώρες από την προσάραξη του πλοίου.

Τι προβλέπει η ελληνική νομοθεσία
Σύμφωνα με την ισχύουσα ελληνική και διεθνή ναυτική νομοθεσία, σε περίπτωση θαλάσσιου ατυχήματος ο πλοίαρχος υποχρεούται:
- Να ενημερώσει άμεσα τις λιμενικές Αρχές και το ΕΚΣΕΔ, ώστε να ενεργοποιηθούν τα πρωτόκολλα διάσωσης και να εκτιμηθεί ο κίνδυνος για ανθρώπινες ζωές και το περιβάλλον.
- Να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των επιβατών και του πληρώματος, μεταξύ των οποίων η χρήση σωστικών μέσων, η εκκένωση του πλοίου, αν απαιτείται, και η ασφαλής μεταφορά σε ξηρά.
- Να καταγράψει το περιστατικό και να συνεργαστεί με τις Αρχές, παρέχοντας αναλυτική έκθεση για τα αίτια, τις συνθήκες και τις ενέργειες που έγιναν.
Στην περίπτωση του «Παναγία Παραβουνιώτισσα», ο πλοίαρχος δεν ενημέρωσε άμεσα τις Αρχές και δεν ακολούθησε τη διαδικασία που προβλέπει η νομοθεσία για τέτοιες περιπτώσεις, γεγονός που ενδέχεται να επιβαρύνει τη θέση του.
Μεγάλο ρήγμα εντόπισαν δύτες στο φέρι μποτ που προσάραξε σε ξέρα στα Νέα Στύρα Ευβοίας.
Οι δύτες που επιχείρησαν προκειμένου να εξεταστεί το μέγεθος της ζημιάς, εντόπισαν ρήγμα σχεδόν 20 μέτρων στο φέρι μποτ, το οποίο θα μείνει μέχρι νεωτέρας στο σημείο ώσπου να κατατεθεί ολοκληρωμένο σχέδιο και μελέτη για όλη τη διαδικασία αποκόλλησης και ρυμούλκησης.
Η ταλαιπωρία για πολλούς από τους επιβάτες συνεχίζεται, καθώς τα αυτοκίνητα βρίσκονται ακόμα πάνω στο πλοίο.
Υψηλόβαθμο στέλεχος της πλοιοκτήτριας εταιρείας αποκάλυψε: «Πρόκειται για καπετάνιο 62 ετών, που εκτελούσε 8 χρόνια το συγκεκριμένο δρομολόγιο και τα δύο τελευταία στο συγκεκριμένο καράβι.
Μετά το συμβάν ο καπετάνιος ήρθε σε επικοινωνία με τους ιδιοκτήτες της εταιρείας και ζητούσε συγγνώμη, χωρίς να μπορεί να εξηγήσει επαρκώς τα αίτια της προσάραξης, αποδίδοντάς την σε αφηρημάδα και έλλειψη προσοχής.
Στη γέφυρα βρίσκονταν ακόμα δύο άτομα, ο μηχανικός αριστερά του και ο ελεγκτής εισιτηρίων δεξιά του. Εκείνος κρατούσε το τιμόνι την ώρα της σύγκρουσης, ενώ για την καθυστέρηση ενημέρωσης για το συμβάν είπε πως σάστισε».
Η εταιρεία υποστήριξε πως έκανε όλες τις απαραίτητες ενέργειες ενημέρωσης.
Η αποκόλληση και τα επόμενα βήματα
Σχετικά με τα επόμενα βήματα, το υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρείας ανέφερε ότι βρίσκεται στην τελική ευθεία η διαδικασία απομάκρυνσης του πλοίου
Ένα ρυμουλκό βρίσκεται ακριβώς δίπλα του ώστε να το κρατάει στη θέση του λόγω των ανέμων που πνέουν στην περιοχή.
Ακόμα, πρόσθεσε ότι αναμένεται ειδική ομάδα δέκα ατόμων, οι οποίοι θα επισκευάσουν το ρήγμα, ενώ, όπως τόνισε, το ρυμουλκό θα τραβήξει το φέρι, το οποίο θα μετακινηθεί στο λιμάνι, προκειμένου να βγάλουν οι οδηγοί τα οχήματά τους, ενώ στη συνέχεια θα πλεύσει προς Πειραιά για έλεγχο αξιοπλοΐας.

