Σε μια κίνηση που αποτυπώνει επισήμως και για πρώτη φορά σε ευρωπαϊκό κείμενο τα απώτατα δυνητικά όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, με πλήρη επήρεια της ηπειρωτικής χώρας και των νησιών σε θαλάσσιες ζώνες, προχώρησαν τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εξωτερικών και τα συναρμόδια Υπουργεία, καταθέτοντας τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό. Το υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας χαρακτήρισε «μονομερείς» τις ενέργειες της Ελλάδας και καλεί σε διάλογο ανάμεσα σε Άγκυρα και Αθήνα.
«Πρόκειται για μία σημαντική πρωτοβουλία, καθώς για πρώτη φορά η χώρα μας θέτει τους κανόνες για την οργάνωση του θαλάσσιου χώρου. Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός συνιστά ένα ολιστικό χωροταξικό πλαίσιο και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή ανάπτυξη γαλάζιας και κυκλικής οικονομίας, αποτυπώνοντας με ευκρίνεια τις ανθρώπινες δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιούνται σε όλες τις θαλάσσιες ζώνες της χώρας μας, με σεβασμό στην αδήριτη ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος», ανακοίνωσε το Υπουργείο Εξωτερικών.
Στον ελληνικό χάρτη καταγράφονται οι συμφωνίες οριοθέτησης Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών με την Ιταλία και την Αίγυπτο, οι οποίες προέκυψαν κατόπιν διμερών διαπραγματεύσεων, στη βάση των κανόνων του Δικαίου της Θάλασσας και των αρχών καλής γειτονίας. Η ελληνοαιγυπτιακή συμφωνία τέμνει το παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο, αμφισβητώντας την αναθεωρητική λογική της Γαλάζιας Πατρίδας.

«Αποτυπώνουμε σε επίσημο ρυθμιστικό κείμενο της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Ο σχεδιασμός καλύπτει όλο το εύρος της δικαιοδοσίας μας, που περιλαμβάνει τις θαλάσσιες ζώνες μας, σύμφωνα με τα δικαιώματα που απορρέουν από το Διεθνές Δίκαιο. Αφήνουμε πίσω εκκρεμότητες του παρελθόντος και ενισχύουμε την Πατρίδα μας, προχωρώντας μπροστά με αυτοπεποίθηση», δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου.
«Για πρώτη φορά αποτυπώνονται οι θέσεις Ελλάδας για μία ζώνη η οποία ξεπερνάει τις 480.000 km². Επομένω,ς δίνει τη δυνατότητα στην Ελλάδα να εμφανίσει το μέγιστο των διεκδικήσεων», σημειώνει ο αναπληρωτής Καθηγητής Διεθνούς Διπλωματίας, Αντώνης Κλάψης.
Στις μη οριοθετημένες περιοχές αποτυπώνεται η μέση γραμμή που καθορίζει το εξωτερικό όριο της ελληνικής υφαλοκρηπίδας έως ότου να συναφθούν συμφωνίες οριοθέτησης με τα γειτονικά κράτη, δίνοντας πάντως στην Ελλάδα σχεδόν το μάξιμουμ των θαλασσίων ζωνών που δύναται να διαθέτει.
«Είναι κάτι που έπρεπε να γίνει, που σχεδιαζόταν με μεγάλη προσοχή […] Οπότε είναι ένα εξαιρετικό βήμα για το μέλλον […] Συνάδει, είναι απόλυτα συμβατό με αυτό που πραγματοποιεί τελευταία η Ελλάδα, την ενίσχυση του αμυντικού της πυλώνα», δήλωσε στο Πρώτο Πρόγραμμα, ο διοικητής του Αγίου Όρους και επίτιμος Αρχηγός ΓΕΣ, Αλκιβιάδης Στεφανής.
Όσον αφορά τα χωρικά ύδατα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, ο χάρτης δείχνει 6 ναυτικά μίλια, με την επέκταση στα 12 να παραμένει αναφαίρετο δικαίωμα της χώρας.
«Είναι ένα δικαίωμα για την άσκηση του οποίου η Ελλάδα επιφυλάσσεται όταν και όπως το κρίνει εθνικά συμφέρον με βάση τους κανόνες που απορρέουν από το Διεθνές Δίκαιο», επισημαίνει το Υπουργείο Εξωτερικών.
Στην ουσία, η κατάρτηση του ΘΧΣ από την Ελλάδα αποτελεί απάντηση στις αιτιάσεις της Τουρκίας, με κυβερνητικές πηγές να σημειώνουν ότι «κλείνουμε εκκρεμότητες του παρελθόντος, υπερασπιζόμαστε τα εθνικά συμφέροντα στην πράξη», εξηγώντας, παράλληλα, ότι για τον χάρτη εφαρμόζεται η αρχή της μέσης γραμμής για τη χάραξη υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ, μέχρι να συναφθούν συμφωνίες οριοθέτησης με γειτονικά κράτη και τονίζοντας ότι η κατάθεση του ΘΧΣ μπορεί να λειτουργήσει και ως οδηγός για την αξιοποίηση θαλασσίων πόρων. Βέβαια, η Αθήνα αναμένει αντιδράσεις από την Άγκυρα, ωστόσο, δηλώνει προετοιμασμένη να τις αντιμετωπίσει με βάση το Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Θάλασσας.
Οι ίδιες πηγές εξηγούν ότι η κίνηση κατάρτησης του ΘΧΣ δεν σημαίνει ότι η Αθήνα δεν επιδιώκει τον διάλογο και τη διατήρηση του κλίματος καλής γειτονίας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, ωστόσο, την ίδια στιγμή ξεκαθαρίζουν ότι ο διάλογος δεν σημαίνει εκπτώσεις στα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας ή υποχωρήσεις έναντι των υποχρεώσεών της έναντι της ΕΕ, η οποία, υπενθυμίζουν, διά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει ήδη επιβάλλει πρόστιμο στην Ελλάδα για την καθυστέρηση του ΘΧΣ.
Το ζήτημα συζητήθηκε και στο ΚΥΣΕΑ, αφού πρώτα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, είχε δώσει το «πράσινο φως» σε Γιώργο Γεραπετρίτη και Σταύρο Παπασταύρου να προχωρήσουν στη δημοσιοποίηση του ΘΧΣ, με το υπουργείο Εξωτερικών, μάλιστα να σημειώνει για το «φλέγον» ζήτημα των 12 μιλίων ότι «η επέκταση των χωρικών υδάτων έως τα 12 ναυτικά μίλια είναι αναφαίρετο δικαίωμα της χώρας μας που απορρέει από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας. Είναι ένα δικαίωμα για την άσκηση του οποίου η Ελλάδα επιφυλάσσεται όταν και όπως το κρίνει εθνικά συμφέρον με βάση τους κανόνες που απορρέουν από το Διεθνές Δίκαιο».
Σημειώνεται ότι ο χάρτης δεν αποτυπώνει χρήσεις, δηλαδή το τι επιτρέπεται πού με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος. Αυτό θα συμβεί σε δεύτερο χρόνο με περαιτέρω εξειδίκευση δραστηριοτήτων όπως:
- τον καθορισμό των θαλάσσιων προστατευόμενων περιοχών και την προστασία ενάλιων αρχαιοτήτων
- τη βελτίωση θαλάσσιων μεταφορών, τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, την αξιοποίηση ενεργειακών πόρων ΑΠΕ & υδρογονανθράκων, τη χωροθέτηση ιχθυοκαλλιεργειών και τις διασυνοριακές υποδομές κοινού ενδιαφέροντος
Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός αφορά μια ουσιαστική υποχρέωση της χώρας μας έναντι της ΕΕ.
Από την πλευρά του, το ΥΠΕΝ εξήγησε τους στόχους και τη συγκυρία αυτής της πρωτοβουλίας μέσω έξι ερωτήσεων και απαντήσεων:
Τι είναι ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός;
Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (ΘΧΣ) αποτυπώνει τις ανθρώπινες δραστηριότητες σε όλες τις θαλάσσιες ζώνες της χώρας μας, με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος σ’ αυτές.
Ταυτόχρονα, προσδιορίζει τη συμβατότητα και την παράλληλη ανάπτυξη των δραστηριοτήτων αυτών, με γνώμονα πάντοτε τη βιώσιμη ανάπτυξη των θαλασσίων περιοχών και την αξιοποίηση των θαλασσίων πόρων. Το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού καθορίστηκε σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, ιδίως δε με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS).
Η διαδικασία αυτή προβλέπεται στην οδηγία 2014/89/ΕΕ και εκπληρώνεται, με αυτόν τον τρόπο, η ευρωπαϊκή υποχρέωση της χώρας μας. Η ορθή μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη βιώσιμης γαλάζιας οικονομίας, τη βιώσιμη διαχείριση των θαλάσσιων πόρων και τη διατήρηση υγιών θαλάσσιων οικοσυστημάτων και της βιοποικιλότητας, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η οδηγία αυτή δεν θίγει τα κυριαρχικά δικαιώματα και τη δικαιοδοσία των κρατών μελών επί των θαλάσσιων υδάτων, τα οποία απορρέουν από τις σχετικές διατάξεις του διεθνούς δικαίου, ιδίως δε από την UNCLOS.
Ποιος είναι ο στόχος του;
Η οργάνωση του θαλάσσιου χώρου, η ομαλή αλληλεπίδραση χερσαίων και θαλάσσιων δραστηριοτήτων, με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Κατά την εκπόνηση του ΘΧΣ θα ληφθούν υπόψη κοινωνικές, οικονομικές, ενεργειακές και περιβαλλοντικές παράμετροι, για δραστηριότητες όπως:
- η προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής -μεταξύ άλλων- δια του ορισμού θαλάσσιων πάρκων,
- η διαφύλαξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και ιδιαίτερα των ενάλιων αρχαιοτήτων,
- η βελτίωση και προστασία των θαλασσίων μεταφορών,
- η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη,
- η εκμετάλλευση των ενεργειακών πόρων της χώρας και ιδιαίτερα των δυνητικών κοιτασμάτων φυσικού αερίου αλλά και των υπεράκτιων αιολικών μας πάρκων,
- η ιχθυοκαλλιέργεια,
- η ενίσχυση των διασυνοριακών υποδομών κοινού ενδιαφέροντος με άλλα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της άμεσης περιφέρειάς της.
Με τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, δίνεται η δυνατότητα μίας συντεταγμένης -και όχι αποσπασματικής- οριοθέτησης ανθρώπινων δραστηριοτήτων.
Η ορθή μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη βιώσιμης γαλάζιας οικονομίας, τη βιώσιμη χρήση των θαλάσσιων πόρων και τη διατήρηση υγιών θαλάσσιων οικοσυστημάτων και της βιοποικιλότητας, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Σε συνέχεια των στρατηγικών προτεραιοτήτων που έθεσε ο Πρωθυπουργός στο 9ο «Our Ocean Conference», ο Σχεδιασμός αποτελεί μέρος μιας ολιστικής πολιτικής χωροταξικού σχεδιασμού της χώρας σε θάλασσα και στεριά, που προοδευτικά υλοποιείται από την ελληνική Κυβέρνηση.
Γιατί κατατίθεται τώρα ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός;
Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός αποτελεί έναν Οδικό Χάρτη αξιοποίησης των θαλασσίων πόρων μας. Συνεπώς, η σχεδίασή του αποτέλεσε αντικείμενο μακράς διαβούλευσης με συναρμόδια Υπουργεία, φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και με τις τοπικές κοινωνίες. Ο ΘΧΣ αποκτά ακόμα μεγαλύτερη αξία, αν συνυπολογιστεί ότι η χώρα μας διαθέτει τη μεγαλύτερη ακτογραμμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τα περισσότερα καταγεγραμμένα νησιά.
Γιατί χωρίστηκε ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός σε 4 χωρικές ενότητες;
Γιατί, με αυτόν τον τρόπο, απεικονίζεται η διοικητική διάρθρωση των αντίστοιχων Περιφερειών. Θα ακολουθήσει η έκδοση των αντίστοιχων θαλάσσιων χωροταξικών πλαισίων, όπως συνέβη και με τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια (12 από τα συνολικά 13 έχουν ήδη δημοσιευθεί, ενώ δρομολογείται και το 13ο).
Πού δημοσιεύεται ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός; Πώς θα ενημερωθούν οι πολίτες;
Δημοσιεύεται σε ΦΕΚ, όπως προβλέπεται στην Ελλάδα, ενημερώνεται η Ευρωπαϊκή Ένωση και αναρτάται στις σχετικές διαδικτυακές πλατφόρμες της. Παράλληλα θα υπάρξουν και δράσεις ενημέρωσης από το ΥΠΕΝ.
Έχει γεωπολιτική σημασία ο ΘΧΣ;
Το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού καθορίστηκε σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία της Ένωσης και με το διεθνές δίκαιο της θάλασσας, ιδίως, δε, με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS).
Είναι η πρώτη φορά που αποτυπώνονται σε επίσημο ρυθμιστικό κείμενο της ΕΕ τα όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, δηλαδή πλήρης επήρεια της ηπειρωτικής χώρας και των νησιών.
Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός υλοποιεί μία σειρά από ευρωπαϊκές στρατηγικές και αποτελεί τμήμα του ευρωπαϊκού κεκτημένου.
Αντίδραση Άγκυρας για χωροταξικό σχεδιασμό
Λίγες ώρες μετά την ανακοίνωση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, είχαμε αντίδραση από το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών.
Το Υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας απορρίπτει ως μονομερείς και χωρίς νομικές συνέπειες της ελληνικές αξιώσεις του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού της που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η ελληνική πλευρά.
Η Άγκυρα υποστηρίζει ταυτόχρονα, ότι παραβιάζουν περιοχές θαλάσσιας δικαιοδοσίας της Τουρκίας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Παράλληλα ωστόσο, αφήνει ανοιχτό και το παράθυρο της συνεργασίας με την Ελλάδα στο Αιγαίο.
Η Τουρκία επαναλαμβάνει, από την πλευρά της, ότι οι μονομερείς ενέργειες της Ελλάδας και οι ελληνικές αξιώσεις οι σχετικές με τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό δεν πρόκειται να έχουν νομικές συνέπειες για την Αγκυρα, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών.
Η ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΕΞ
«Kάποιες από τις περιοχές που καθορίζονται στον Θαλάσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό που έχει δηλώσει η Ελλάδα σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ε.Ε., παραβιάζουν τις περιοχές θαλάσσιας δικαιοδοσίας της χώρας μας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Τονίζουμε για άλλη μια φορά ότι οι μονομερείς ενέργειες και διεκδικήσεις της Ελλάδας δεν θα έχουν καμία νομική συνέπεια για τη χώρα μας. Υπενθυμίζουμε ότι πρέπει να αποφεύγονται μονομερείς ενέργειες σε κλειστές ή ημίκλειστες θάλασσες όπως το Αιγαίο και η Μεσόγειος, ότι το διεθνές δίκαιο ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ των παράκτιων κρατών σε αυτές τις θάλασσες, μεταξύ άλλων σε περιβαλλοντικά θέματα, και ότι στο πλαίσιο αυτό η χώρα μας είναι πάντα έτοιμη να συνεργαστεί με την Ελλάδα στο Αιγαίο Πέλαγος».
Όπως φαίνεται στον χάρτη που δημοσιοποίησε η Άγκυρα, μέσω της εφημερίδας Milliyet, ο οποίος μοιάζει να υλοποιεί το δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας», η Τουρκία επιλέγει τη μέση γραμμή του Αιγαίου ως σύνορο, διεκδικώντας τη μία πλευρά του πελάγους, κάτι που, άλλωστε, αποτελεί πάγια θέση της γείτονος χώρας, ότι, δηλαδή, τα νησιά δεν δικαιούνται θαλάσσιες ζώνες και συνεπώς η οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας/ΑΟΖ πρέπει να γίνει στη μέση γραμμή μεταξύ των ηπειρωτικών ακτών Ελλάδας και Τουρκίας.

ΠΑΣΟΚ: Χρειάστηκε μια ευρωπαϊκή καταδίκη και ένας τουρκικός χάρτης, για να υποβάλει η κυβέρνηση με πολυετή καθυστέρηση τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό
Έπρεπε να προηγηθεί μια ευρωπαϊκή καταδίκη και ένας τουρκικός χάρτης, για να υποβάλει η κυβέρνηση με πολυετή καθυστέρηση τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό της χώρας, σημειώνουν σε ανακοίνωση τους ο Δημήτρης Μάντζος, υπεύθυνος Κ.Τ.Ε. Εξωτερικών του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής και ο Μανώλης Χριστοδουλάκης, υπεύθυνος Κ.Τ.Ε. Περιβάλλοντος.
Ειδικότερα αναφέρουν: «Σας προειδοποιήσαμε δύο φορές, τον Ιανουάριο του 2024 και τον Μάρτιο του 2025, ως πράξη εθνικής ευθύνης για τη μη πλήρωση των υποχρεώσεων της χώρας μας αναφορικά με την κατάρτιση του Θαλάσσιου Χωροταξικού της Σχεδιασμού. Δεν συγκινηθήκατε. Όπως δεν συγκινηθήκατε και από την προειδοποιητική επιστολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης (12/21), την παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (12/23), αλλά και από την πρόσφατη καταδίκη της χώρας μας από αυτό».
Οι κ.κ. Μάντζος και Χριστοδουλάκης σχολιάζουν ότι «έπρεπε να προηγηθεί η σημερινή δημοσιοποίηση -μέσω του Τύπου- επίσημου τουρκικού χάρτη που καλύπτει το μισό Αιγαίο, προκειμένου να σπεύσει σήμερα η ελληνική κυβέρνηση, άρον άρον, να υποβάλει -ως όφειλε- με πολυετή καθυστέρηση τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό της χώρας».
«Η αδράνεια και ο ολέθριος χειρισμός της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, οδήγησαν σε σοβαρή καθυστέρηση στην εκπλήρωση της ευρωπαϊκής υποχρέωσης της χώρας βάσει της Οδηγίας 2014/89/ΕΕ, που αφορά στη διαχείριση και προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και των ελληνικών θαλασσών, όπου μάλιστα το 20% της θαλάσσιας έκτασης μας είναι ενταγμένο σε προστατευόμενες περιοχές υψηλής περιβαλλοντικής ευαισθησίας και περιοχές Natura 2000, εθνικής και ευρωπαϊκής σημασίας», αναφέρουν.
Οι δύο βουλευτές του ΠΑΣΟΚ σημειώνουν ότι «η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επέλεξε, με εσφαλμένο τρόπο, να εξαρτήσει τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό της χώρας από τη διαδικασία οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ με γειτονικές χώρες -Τουρκία και Αίγυπτο-». Κάνουν λόγο για «μια επιλογή φοβικότητας και υποκρισίας εκ μέρους της Νέας Δημοκρατίας που αρνήθηκε να πει την αλήθεια όταν έπρεπε σε σχέση με τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό απέναντι στις παράνομες διεκδικήσεις της Τουρκίας στο Αιγαίο». «Αδράνεια, ολιγωρία αλλά και πολιτική επιλογή που απειλεί να επιδεινώσει τη γεωπολιτική συνθήκη για την πατρίδα μας», καταλήγουν.
ΣΥΡΙΖΑ: Η κυβέρνηση Μητσοτάκη χειρίζεται τις ελληνοτουρκικές σχέσεις χωρίς εθνική στρατηγική
Για καθυστερημένη κατάθεση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού που υπακούει σε εσωκομματικές, μικροπολιτικές επιδιώξεις, κατηγορεί ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ την κυβέρνηση.
Στην ανακοίνωσή του ο ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει: «Η κυβέρνηση μετά από 4 χρόνια αδικαιολόγητης καθυστέρησης, προχώρησε στην ανακοίνωση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, με τη χώρα να είναι έκθετη από το Δεκέμβριο του 2021, όταν και εστάλη η προειδοποιητική επιστολή της Κομισιόν. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, διαχειρίστηκε με συνέπεια το ευαίσθητο αυτό θέμα, προχωρώντας στην νομοθετική ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας το 2018, (νόμος 4546), και θέτοντας επανειλημμένα το ζήτημα στον κοινοβουλευτικό έλεγχο».
Ακολούθως ο ΣΥΡΙΖΑ ρωτά: «Το βασικό, όμως, ερώτημα είναι το εξής: Γιατί καθυστέρησε 4 χρόνια η κυβέρνηση, με αποτέλεσμα την καταδίκη της χώρας από τα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια και την προβολή αναθεωρητικών αφηγημάτων από την Τουρκία; Παράλληλα, γεννά πολλά ερωτήματα το γεγονός ότι η τουρκική πλευρά, προχώρησε την ίδια ημέρα σε διαρροή του δικού της Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, προωθώντας τη “Γαλάζια Πατρίδα”».
Καταλήγοντας υποστηρίζει: «Με την αργοπορημένη κατάθεση του ΘΧΣ η κυβέρνηση Μητσοτάκη αποδεικνύει ότι χειρίζεται την Εξωτερική Πολιτική και τις ελληνοτουρκικές σχέσεις χωρίς εθνική στρατηγική, με αρχή μέση και τέλος, και χωρίς σχέδιο για την αντιμετώπιση των τουρκικών προκλήσεων. Μόνος γνώμονας της κυβέρνησης, είναι οι εσωκομματικές, μικροπολιτικές της επιδιώξεις. Και ως εκ τούτου, δεν μπορεί κανείς να την εμπιστευτεί».
ΚΚΕ: Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός υπηρετεί τα συμφέροντα των ομίλων, δεν αποτελεί «ασπίδα» στις απαράδεκτες αξιώσεις της Τουρκίας
«Ο πολυδιαφημισμένος “θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός” υπηρετεί μόνο τα συμφέροντα και την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στους τομείς της ενέργειας, της ναυτιλίας, του τουρισμού, της “γαλάζιας” και “πράσινης ανάπτυξης”. Σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί “ασπίδα” στις απαράδεκτες αξιώσεις της Τουρκίας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως προβάλλεται από την κυβέρνηση» επισημαίνει σε ανακοίνωσή του, το ΚΚΕ.
«Καθόλου τυχαίο δεν είναι πως αυτός ο σχεδιασμός βασίζεται στις φιλομονοπωλιακές κατευθύνσεις της ΕΕ και κυρίως της Οδηγίας 89/2014. Εντάσσεται συνεπώς στο πλαίσιο του γενικότερου ευρωενωσιακού σχεδιασμού, σε μια περίοδο μάλιστα που η ΕΕ διεξάγει ένα πολύπλευρο παζάρι με την κυβέρνηση της Τουρκίας, μεταξύ άλλων και για τη συμμετοχή της τελευταίας στη λεγόμενη “ευρωπαϊκή άμυνα”. Εντάσσεται επίσης στο πλαίσιο των γενικότερων εξελίξεων, όπου οι ανταγωνισμοί και τα παζάρια ανάμεσα στις αστικές τάξεις Ελλάδας και Τουρκίας δυναμώνουν, όπως άλλωστε και οι ιμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί ισχυρότερων δυνάμεων, που απειλούν να συμπαρασύρουν στη “δίνη” των αιματοχυσιών κι άλλους λαούς.
Επιπλέον, στον χάρτη που δόθηκε στη δημοσιότητα αποτυπώνονται και οι συμφωνίες μεταξύ Ελλάδας-Αιγύπτου και Ελλάδας-Ιταλίας, που δεν έγιναν με βάση τον κανόνα της μέσης γραμμής και απέδωσαν μειωμένη επήρεια σε ελληνικά νησιά, δίνοντας στίγμα για το τι μπορεί να ακολουθήσει στα παζάρια και με άλλες χώρες, όπως η Τουρκία. Πρόκειται για συμφωνίες, που καταψήφισε στη Βουλή το ΚΚΕ. Η προοπτική σύναψης νέων συμφωνιών “με γειτονικά κράτη” χωρίς τη μέση γραμμή και τα πλήρη κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας “φωτογραφίζεται” εξάλλου και στο κείμενο της κυβέρνησης» προσθέτει το ΚΚΕ στην ανακοίνωσή του και τονίζει καταλήγοντας:
«Κανένας εφησυχασμός και καμιά αυταπάτη για αυτούς που σέρνουν τους λαούς στα σφαγεία των πολέμων για την εξυπηρέτηση των μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων».
