Latest News

Δευτέρα 18 Ιουλίου 2022

ΠΕΙΡΑΙΑΣ- Ποιοι μεθοδεύουν την επανεκκίνηση των έργων της COSCO

 
Ποιοι μεθοδεύουν την επανεκκίνηση των έργων της 
COSCO στην
Πειραϊκή και στον ευρύτερο Πειραιά;

Στις 20 Ιουλίου συνεδριάζει το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής το οποίο συζητά την Γνωμοδότηση επί του συμπληρωματικού υπομνήματος της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για το masterplan.

Το Παρατηρητήριο Πειραϊκής κατέθεσε 20 σελιδο εμπεριστατωμένο έγγραφο στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής με το οποίο αναλύει και αποδομεί σημείο προς σημείο όλη την Στρατηγική Μελέτη της COSCO. Οι αρνητικες επιπτώσεις των έργων επί του περιβάλλοντος της πόλης χαρακτηρίζονται από την ίδια την εταιρεία μη στρατηγικού χαρακτήρα με γνώμονα το συμφέρον της επένδυσής της. Οι μεταβολές όμως που θα επέλθουν θα είναι μη βιώσιμου χαρακτήρα για τους κατοίκους της Πειραϊκής χερσονήσου και του ευρύτερου Πειραιά.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τα παρακάτω σημεία της μελέτης της Cosco :

(..)Στους στρατηγικούς στόχους της COSCO επικεντρώνεται η προσέλκυση πρόσθετων 580,000 επιβατών της homeport κρουαζιέρας από τους οποίους στόχος είναι οι 100,000 να προέρχονται από την Κίνα. Για την επίτευξη του στόχου της προσέλκυσης Κινέζων τουριστών πρέπει να γίνουν συμπράξεις με αεροπορικές εταιρείες (π.χ. China East, Air China) ή πρακτορεία ταξιδιών (π.χ. Ctrip, CITS) ενώ θα πρέπει να καταρτιστούν ταξιδιωτικά προϊόντα που θα είναι προσαρμοσμένα τόσο ποιοτικά όσο και τιμολογιακά στις προτιμήσεις των Κινέζων τουριστών. Ακόμη, θα εναρμονιστεί η εμπορική πολιτική με την στρατηγική προώθησης (marketing) των τουριστικών προϊόντων μέσα από συγκεκριμένα κανάλια (π.χ. Mafengwo).

Επίσης προβλέπονται στοχευμένες ενέργειες για τη διευκόλυνση των επιβατών (π.χ. ειδική λωρίδα κίνησης για τους επιβάτες της κρουαζιέρας). Μακροπρόθεσμα θα πρέπει να αξιολογηθούν εναλλακτικές προτάσεις για την κατασκευή νέων προβλητών και των αντίστοιχων τερματικών σταθμών (terminal).Για την προσέλκυση πελατών από την Ασία με επίκεντρο την Κίνα βραχυπρόθεσμα η COSCO ΟΛΠ θα συμβληθεί με εταιρείες κρουαζιέρας, αεροπορικές εταιρείες, γραφεία ταξιδιών και πράκτορες έτσι ώστε να προσφέρονται εξειδικευμένα πακέτα, απευθείας πτήσεις και ομαδικά πακέτα διακοπών. Μακροπρόθεσμα θα πρέπει να γίνει επεξεργασία εναλλακτικών μοντέλων για την λειτουργία της κρουαζιέρας, σύμφωνα με τις ανάγκες και την στρατηγική του ομίλου της COSCO. Εκμετάλλευση της δυνατότητα ανάπτυξης της κινεζικής αγοράς: Παροχή υπηρεσιών που θα είναι εξειδικευμένες για τους κινέζους τουρίστες(π.χ. εμπορικό κέντρο, Κινέζικα εστιατόρια).
(…)Βιοποικιλότητα – Χλωρίδα – Πανίδα :Η κατεύθυνση των μεταβολών είναι αρνητική πάντως μη στρατηγικού χαρακτήρα.
(…)Ύδατα-Θαλάσσιο Περιβάλλον. Παράκτια ύδατα:
Η κατεύθυνση των μεταβολών είναι αρνητική πάντως μη στρατηγικού χαρακτήρα.
(…)Στερεά απόβλητα Η υλοποίηση του έργου, θα μεταβάλλει την παραγωγή στερεών αποβλήτων (στερεά απόβλητα της κρουαζιέρας κυρίως λόγω home port), χωρίς ωστόσο οι εν λόγω επιπτώσεις να εκτιμώνται ως στρατηγικού χαρακτήρα.
Η κατεύθυνση των μεταβολών είναι αρνητική πάντως μη στρατηγικού χαρακτήρα.
(…)Τοπίο :Το έργο δύναται να έχει επιπτώσεις στο τοπίο και τη μορφολογία σε συνδυασμό και με άλλα έργα στην περιοχή του επιβατικού λιμένα τα οποία παρατίθενται ακολούθως:
.Ε.03 Μετατροπή της Πενταγωνικής Αποθήκης σε Επιβατικό Σταθμό Κρουαζιέρας.
.Ε.07 Βυθοκόρηση Κεντρικού Λιμένα
.E.04 Κατασκευή Επιβατικού Σταθμού Κρουαζιέρας στην περιοχή της Νότιας Ζώνης του Λιμένα.
.Ε.05 Μετατροπή του κτιρίου της Παγόδας σε 5* Ξενοδοχείο και Συνεδριακό κέντρο.
.Ε.06 Μετατροπή αποθηκών σε ξενοδοχείο 4* και 5*.
.Ε.07 Μετατροπή της πέτρινης αποθήκης σε μουσείο στην Ακτή Βασιλειάδη.
.Ε.08 Κατασκευή 5* ξενοδοχείου στο Πόρτο Λεόνε..
(...)Ο Νέος Τερματικός Σταθμός Κρουαζιέρας στο Παλατάκι γεννά και έλκει το μεγαλύτερο πρόσθετο κυκλοφοριακό φόρτο, με 2.051 ΜΕΑ/ ημέρα να αφικνούνται και 2.054 ΜΕΑ/ ημέρα να αναχωρούν.
Οι πρόσθετοι κυκλοφοριακοί φόρτοι, στις κύριες διαδρομές άφιξης και αναχώρησης, φορτίζουν σημαντικά οδούς όπως η Γούναρη, η Ακτή Μιαούλη, η 34ου Συντάγματος, η Λ. Ηρώων Πολυτεχνείου, η Λ. Χατζηκυριάκου, η Μ. Χατζηκυριάκου, η 2ας Μεραρχίας, η Λ. Αλέξ. Παπαναστασίου, η Εθν. Αντιστάσεως, κλπ.
Θα πρέπει ωστόσο να επισημανθεί ότι στην οδό Μ. Χατζηκυριάκου αναμένεται η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση ως προς τα υφιστάμενα ΜΕΑ λόγω αφίξεων από τα έργα, Η Λ. Αλεξ. Παπαναστασίου αναμένεται να δεχτεί τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση ως προς τα υφιστάμενα ΜΕΑ λόγω αναχωρήσεων
(...)Ακουστικό περιβάλλον Η κατεύθυνση των μεταβολών είναι αποκλειστικά αρνητική πάντως μη στρατηγικού χαρακτήρα
(..)Ατμοσφαιρικό περιβάλλον
Αρνητικές μη στρατηγικού χαρακτήρα επιπτώσεις αναμένονται κατά τις κατασκευαστικές εργασίες των επιμέρους έργων καθώς και επιβάρυνση του ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος, λόγω του μεγαλύτερου μεγέθους των κρουαζιερόπλοιων που θα φιλοξενούνται, αλλά και της εν γένει αύξησης της διακίνησης αγαθών και ανθρώπων το λιμάνι καθώς και της κυκλοφορίας. (...)επιπτώσεις στο δίκτυο ύδρευσης θα είναι αρνητικές, καθώς απαιτείται επέκτασή του και πρόσθετη ζήτηση νερού για τη λειτουργία του έργου. Κατά τη φάση λειτουργίας, το έργο θα επηρεάσει τις υφιστάμενες μεταφορικές υποδομές και το συνολικό μεταφορικό έργο, οι οποίες θα πρέπει να ενισχυθούν κατάλληλα για να καλύψουν τις πρόσθετες ανάγκες.
Συμπερασματικά το νέο υπόμνημα της COSCO δεν είναι καθόλου νέο ως προς το περιεχόμενο του, απλώς συνοψίζει το στρατηγικό όραμα της εταιρείας για το λιμάνι του Πειραιά που σημαίνει την υποβάθμιση της πόλης σε όλα τα επίπεδα έως και του πλήρους αφανισμού ολόκληρων συνοικιών όπως του Χατζηκυριακείου. Επαναλαμβάνεται κυνικά σε κάθε παράγραφο ότι τόσο οι επενδύσεις όσο και οι εργασίες θα δημιουργήσουν πρόβλημα εφ όλης της ύλης στο κυκλοφοριακό της πόλης, στο ατμοσφαιρικό, ακουστικό περιβάλλον, στο τοπίο, στα παράκτια ύδατα , στο υδρευτικό σύστημα, στις τηλεπικοινωνίες, στο τοπίο, υπερσυσσώρευση αποβλήτων κ.α .Παρόμοιες επιπτώσεις προβλέπονται και για τους δήμους Κερατσινίου και Περάματος. Η τοπική αυτοδιοίκηση δεν έχει μέχρι σήμερα ενημερώσει τους δημότες για τα παραπάνω, ως όφειλε. Το παρόν δημοσίευμα αποτελεί πρωτοβουλία στην ενημέρωση των ενδιαφερομένων συνολικά με τα στοιχεία που η ίδια η εταιρεία αναφέρει ενώ πολλές αρνητικές επιπτώσεις οι μελετητές της εταιρείας τις έχουν αλλοιώσει ή τις έχουν σκοπιμως αποκρύψει όπως επί παραδείγματι την κυκλοφορία επί της Μαρίας Χατζηκυριακού η οποία από συνοικιακή οδός προβλέπεται να αποκτήσει τον κυκλοφοριακό φόρτο της Λ.Συγγρού. Αν εφαρμοστούν τα σχέδια αυτά, η πόλη του Πειραιά θα πρέπει να ακολουθήσει πλήρως την πορεία του λιμανιού της cosco, γεμίζοντας από κινέζικες αγορές και εστιατόρια, το οποίο εκτός του ότι θα σημάνει την απώλεια του χαρακτήρα του πληθυσμού και της φυσιογνωμίας της πόλης θα αναγκάσει επισης τους κατοίκους ολόκληρων συνοικιών να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους .Ως μονόδρομος προβάλλεται για την πόλη η υιοθέτηση του στρατηγικού σχεδίου του λιμανιού και η προσαρμογή της σε εξυπηρετητή της πελατείας της κρουαζιέρας η οποία όπως είναι πλέον γνωστό δεν έχει να προσφέρει στην τοπική οικονομία. Συνδυαζόμενη με το παράρτημα της ΣΜΠΕ για την έλευση του υγροποιημένου φυσικού αερίου στην προβλήτα του τελωνείου -Αγιου Νικολάου για ανεφοδιασμό των πλοίων της ανατολικής Μεσογείου με δεξαμενές αποθήκευσης στην Ηετιώνεια, ο Πειραιάς εκτός από μια αβίωτη και ξένη πόλη για τους κατοίκους του θα αποτελεί συγχρόνως μια πόλη άκρως επικίνδυνη είτε σε περίπτωση ατυχήματος είτε σε περίπτωση πολεμικού στόχου.