Latest News

Δευτέρα 6 Ιουλίου 2020

Το «Εξπρές Σάμινα» ρυπαίνει την Πάρο 20 χρόνια μετά το ναυάγιο - Πίσσα και μαζούτ στις παραλίες (ΒΙΝΤΕΟ)

Προβληματισμό προκαλεί η διαρροή καυσίμων από το κουφάρι του ναυαγισμένου προ 20ετίας πλοίου «Εξπρές ΣΑΜΙΝΑ» στις Πόρτες...
της Πάρου.  

 Για το ζήτημα αναμένεται να συναντηθούν σήμερα στην Αθήνα, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης και ο δήμαρχος Πάρου, Μάρκος Κωβαίος. 

Πρωταρχικός σκοπός της συνάντησης είναι η αναγκαία άμεση ενέργεια της απάντλησης του καυσίμου του ναυαγισμένου πλοίου αλλά και η ανέλκυσή του σε σύντομο χρονικό ορίζοντα.  

 Μετά από πρόσφατη ποιοτική ανάλυση των θαλάσσιων υδάτων στην περιοχή του κόλπου της Παροικίας, πιστοποιήθηκε η καθαρότητα και η καταλληλότητά τους για κολύμβηση σε όλες τις περιοχές που βρέχονται από τον κόλπο.

 Ήδη στην περιοχή του ναυαγίου, βρίσκονται 3 αντιρρυπαντικά σκάφη, ένα μεγάλο σκάφος του Λιμενικού και ένα φουσκωτό και έχει επίσης τοποθετηθεί φράχτης αντιρρύπανσης. 

  Η Εισαγγελία Πρωτοδικών έδωσε εντολή να κινηθεί διαδικασία κατά των υπαιτίων και η πλοιοκτήτρια εταιρεία ανέλαβε την ευθύνη. Ωστόσο, οι κάτοικοι ζητούν την άμεση ανέλκυση του ναυαγίου που όπως επισημαίνουν έπρεπε να έχει γίνει εδώ και χρόνια, εκφράζοντας την έντονη ανησυχία τους.   

  Να σημειωθεί πως τις τελευταίες ημέρες πετρελαιοκηλίδες έκαναν την εμφάνισή τους στην επιφάνεια της θάλασσας και πίσσα ξεβράστηκε στα βράχια κοντινών παραλιών του νησιού, προκαλώντας αναστάτωση στην τοπική κοινωνία, με τοπικά μέσα ενημέρωσης να τονίζουν πως η μόλυνση έχει πάψει να συνιστά απλώς ενδεχόμενο κίνδυνο, καθώς είναι πλέον ορατή με γυμνό μάτι.   

 Υπενθυμίζεται ότι είχε δρομολογηθεί η ανέλκυση του ναυαγίου από τη Δημόσια Αρχή Λιμένων που είχε μάλιστα προχωρήσει σε ανοικτό μειοδοτικό διαγωνισμό. Όμως ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης προχώρησε στην κατάργηση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων και ο διαγωνισμός παραπέμφθηκε στις καλένδες. Στη διακήρυξη του διαγωνισμού γινόταν ιδιαίτερη αναφορά στους κινδύνους που εγκυμονεί το συγκεκριμένο ναυάγιο, τόσο για το περιβάλλον, όσο και στην ναυσιπλοΐα. Το κόστος που θα επιβάρυνε τον δημόσιο προϋπολογισμό ανερχόταν στα 1.240.000,00 ευρώ.  

 Η ανακοίνωση του δήμου Πάρου 

Στις 23 Ιουνίου, ο δήμος Πάρου είχε εκδώσει σχετική ανακοίνωση για την οποία ενημέρωνε για το ζήτημα εμφάνισης ρύπων στη θαλάσσια περιοχή και ακτογραμμή της Παροικιάς.  

 «Ενημέρωση από τον δήμο Πάρου για την εμφάνιση σποραδικών ρύπων στη θαλάσσια περιοχή και ακτογραμμή της Παροικιάς. Σεβόμενοι πλήρως το ενδιαφέρον και την ανησυχία των κατοίκων αλλά και των επισκεπτών της Πάρου, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για την εμφάνιση σποραδικών ρύπων στην θαλάσσια περιοχή και ακτογραμμή της Παροικιάς, και τις ενέργειες από πλευράς του Δήμου Πάρου και των αρμόδιων αρχών για τη διευθέτηση του ζητήματος», αναφέρει. 

  Είκοσι χρόνια συμπληρώνονται τον προσεχή Σεπτέμβριο από το ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», ανοικτά του λιμανιού της Πάρου που είχε ως αποτέλεσμα να βρουν τραγικό θάνατο 80 επιβάτες και ναυτεργάτες μέλη του πληρώματος.   

«Από τις 12/06/2020 οπότε και ενημερώθηκε για πρώτη φορά η Λιμενική Αρχή για την ύπαρξη μικρής έκτασης ρύπανσης στην παράκτια περιοχή της Παροικιάς, πραγματοποιούνται έλεγχοι στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή ενώ ενημερώθηκε άμεσα η αρμόδια Δ/νση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του Υπουργείου Ναυτιλίας και η Εισαγγελία Πρωτοδικών Σύρου», προσθέτει η ανακοίνωση.   

«Ο Δήμος Πάρου προέβη σε περισυλλογή των ρύπων από την ακτογραμμή και έκτοτε διενεργεί ελέγχους και καθαρισμούς όπου απαιτείται, ενώ έχει προγραμματίσει δειγματοληψία και ανάλυση των θαλάσσιων υδάτων. 

Επίσης, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο στο πλαίσιο προγραμματικής σύμβασης με ειδική αντιρρυπαντική εταιρεία, διενεργεί συνεχείς έρευνες με ειδικό σκάφος και επεμβαίνει όπου και εφόσον απαιτείται σε καθαρισμό του θαλάσσιου χώρου. 

Επιπλέον, στην περιοχή του ναυαγίου του ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ, το Λιμενικό Σώμα, με ειδικό αντιρρυπαντικό σκάφος, εκτελεί καθημερινές εργασίες καθαρισμού με διελεύσεις και χρήση απορροφητικών υλικών», καταλήγει.   



 ΣΥΡΙΖΑ: Άμεσα μέτρα για τις πηγές ρύπανσης, όχι το σύμπτωμα   

Από την πλευρά της η τοπική ΟΜ ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωσή της τονίζει:  
«Η κυβέρνηση της Ν.Δ. δια του υπουργού Γ. Πλακιωτάκη, ικανοποιώντας τις απαιτήσεις εφοπλιστών και ασφαλιστικών εταιρειών, κατάργησε την Δημόσια Αρχή Λιμένων που είχε ιδρυθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ακύρωσε το μειοδοτικό διαγωνισμό για την ανέλκυση του ΣΑΜΙΝΑ (27-1-2020) παρά τη διαπιστωμένη ρύπανση από την πιο πάνω Αρχή, από το Δεκέμβριο του 2019 και μετέφερε όλες τις αρμοδιότητες της Αρχής στον εκάστοτε υπουργό Ναυτιλίας με τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή.

 »Και αυτά, την ώρα που οι Δήμοι και οι επιχειρηματίες του τουρισμού των Κυκλάδων καταβάλλουν αγωνιώδεις προσπάθειες για να προσελκύσουν επισκέπτες, διαφημίζοντας την υγειονομική θωράκιση των νησιών μας και τις καθαρές τους θάλασσες.  

 »Η ρύπανση που προκαλεί καθημερινά το ΣΑΜΙΝΑ δεν μπορεί πλέον να κρυφτεί και ο αναποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισής της έχει προκαλέσει μεγάλη ανησυχία, οργή και αγανάκτηση στους κατοίκους των νησιών μας που βλέπουν να προστίθεται στον κίνδυνο του κορωνοϊού και η μόλυνση των ακτών μας από πετρελαιοειδή. Καλούμε την κυβέρνηση να λάβει άμεσα δραστικά μέτρα αντιμετωπίζοντας τις πηγές της ρύπανσης και όχι το σύμπτωμα, που είναι οι επιφανειακές πετρελαιοκηλίδες.   »

Ο Δήμος Πάρου, που ορθώς επαναφέρει το αίτημα ανέλκυσης του ναυαγίου, καλείται να δραστηριοποιηθεί αποτελεσματικά και να καλέσει τον υπουργό Ναυτιλίας να επισκεφθεί άμεσα την Πάρο, προκειμένου να διαπιστώσει ο ίδιος τη σοβαρότητα του προβλήματος, αντί να προγραμματίζει συνάντηση με τον κ. Γ. Πλακιωτάκη στις 6 Ιουλίου, ενώ μέχρι τότε μπορεί να έχει συμβεί εκτεταμένη και καταστροφική ρύπανση».   

Ερώτηση ΚΚΕ για την ανέλκυση του ναυαγίου «ΣΑΜΙΝΑ»   

Το ΚΚΕ κατέθεσε πρόσφατα ερώτηση στη Βουλή, ζητώντας από τρεις υπουργούς, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Δικαιοσύνης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, να ενημερώσουν τι θα πράξουν «για τη διαπιστωμένη θαλάσσια ρύπανση της παράκτιας περιοχής της Πάρου», πότε θα γίνει η ανέλκυση του ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ και με ποιον τρόπο θα εξασφαλιστεί ότι ο καταλογισμός της ευθύνης, για την ανέλκυση και τις συνέπειες της ρύπανσης, θα βαρύνουν την πλοιοκτήτρια εταιρεία, ειδικά σε περίπτωση που η 20ετία από το ναυάγιο έχει σχετικές νομικές συνέπειες. Την ερώτηση υπογράφουν οι βουλευτές του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα, Διαμάντω Μανωλάκου και Μανώλης Συντυχάκης.