Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μάρκο Ρούμπιο, έστειλε σαφές μήνυμα από το Άμπου Ντάμπι ότι το μέλλον του Λιβάνου δεν θα αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης στο πλαίσιο των συνομιλιών με το Ιράν, υπογραμμίζοντας πως η Ουάσιγκτον θα συνεχίσει να συνομιλεί απευθείας με τη νόμιμη και εκλεγμένη κυβέρνηση της χώρας.
Κατά την έναρξη της περιοδείας του στις χώρες του Κόλπου, ο επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας τόνισε ότι η διαδικασία για τη διατήρηση της εκεχειρίας στον Λίβανο αποτελεί ξεχωριστό διπλωματικό κεφάλαιο, καθώς αφορά ένα κυρίαρχο κράτος με δικούς του θεσμούς και πολιτική ηγεσία.
Η Χεζμπολάχ στο επίκεντρο των συνομιλιών με την Τεχεράνη
Ο Ρούμπιο αναγνώρισε ότι υπάρχει ένας κοινός παρονομαστής μεταξύ Ιράν και Λιβάνου: η υποστήριξη της Τεχεράνης προς τη Χεζμπολάχ. Όπως σημείωσε, το συγκεκριμένο ζήτημα θα τεθεί στις επαφές με τους Ιρανούς αξιωματούχους, χωρίς όμως να συνδεθεί με τις διαβουλεύσεις για τη σταθερότητα και το πολιτικό μέλλον του Λιβάνου.
«Το μέλλον της χώρας ανήκει αποκλειστικά στον λιβανέζικο λαό και στην εκλεγμένη κυβέρνησή του», ήταν το μήνυμα που επιχείρησε να εκπέμψει η αμερικανική πλευρά.
Κατηγορηματικό «όχι» σε διόδια στα Στενά του Ορμούζ
Ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών τοποθετήθηκε και για το κρίσιμο ζήτημα της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ, απορρίπτοντας κατηγορηματικά οποιοδήποτε σενάριο που θα επέτρεπε στο Ιράν να επιβάλλει τέλη διέλευσης.
Όπως ανέφερε, μια τέτοια πρακτική θα παραβίαζε τις αρχές του διεθνούς δικαίου και δεν μπορεί να αποτελέσει μέρος οποιασδήποτε μελλοντικής συμφωνίας μεταξύ Ουάσιγκτον και Τεχεράνης.
«Τα Στενά του Ορμούζ πρέπει να παραμείνουν ανοιχτά για ασφαλή και ελεύθερη ναυσιπλοΐα», υπογράμμισε, αναδεικνύοντας τη στρατηγική σημασία του περάσματος για το παγκόσμιο εμπόριο και τις ενεργειακές ροές.
Περιοδεία με φόντο τις περιφερειακές εξελίξεις
Η επίσκεψη του Ρούμπιο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αποτελεί τον πρώτο σταθμό μιας ευρύτερης περιοδείας στον Κόλπο. Μετά τις επαφές του στο Άμπου Ντάμπι, θα μεταβεί στο Κουβέιτ και ακολούθως στο Μπαχρέιν, όπου θα συμμετάσχει στις εργασίες του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (GCC).
Οι συναντήσεις πραγματοποιούνται σε μια περίοδο αυξημένων γεωπολιτικών εντάσεων στη Μέση Ανατολή, με τις ΗΠΑ να επιδιώκουν συντονισμό με τους περιφερειακούς εταίρους τους για ζητήματα ασφάλειας, ενέργειας και περιφερειακής σταθερότητας.
