Latest News

Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2016

Μια χαμηλή προσφορά από την Cosco για τον ΟΛΠ - Οι "νάρκες" στην πώληση του λιμανιού του Πειραιά

Χαμηλή κρίνεται ότι είναι η μια και μοναδική προφορά για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ που κατατέθηκε από την...
κινέζικη Cosco.
Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, κατά τη σημερινή συνεδρίαση του Διοικητικού του Συμβουλίου ολοκληρώθηκε η διαδικασία αποσφράγισης της μοναδικής δεσμευτικής οικονομικής προσφοράς για τη διάθεση ποσοστού 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ΟΛΠ, την οποία κατέθεσε η εταιρεία Cosco Group (Hong Kong) Limited.
Στην ανακοίνωση προστίθεται πως σύμφωνα με τους όρους της ανωτέρω διαδικασίας, ζητήθηκε η υποβολή βελτιωτικής προσφοράς, η οποία θα αξιολογηθεί σε επόμενη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, που προγραμματίζεται για την ερχόμενη εβδομάδα.
Μέχρι να δοθεί η τελική πρόταση της Cosco, η διαπραγμάτευση των εμπλεκόμενων πλευρών συνεχίζεται ενώ το ΤΑΙΠΕΔ μέχρι τότε δεν μπορεί να ανακοινώσει το ύψος του τιμήματος, ωστόσο εκτιμάται ότι το ποσό του τιμήματος που έχει καταθέσει η Cosco για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ είναι μεγαλύτερο από το ύψος της αποτιμήσεων της επιχείρησης που έχουν ήδη παραδοθεί στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων από τους δύο ανεξάρτητους αποτιμητές Kantor και American Appraisal Hellas.
Από το μεσημέρι οι μετοχές του ΟΛΠ τέθηκαν με απόφαση του Χρηματιστηρίου, και κατόπιν αιτήματος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς σε αναστολή διαπραγμάτευσης, μετά από σχετική αίτηση που είχε υποβάλλει ο ΟΛΠ για λόγους προστασίας του επενδυτικού κοινού, έως ότου υπάρξει ενημέρωση από τον κύριο μέτοχο που είναι το ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με το περιεχόμενο της σημερινής συνεδρίασης του Διοικητικού του Συμβουλίου.

Σημειώνεται ότι βάσει της συμφωνίας, ο κάτοχος του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ δεσμεύεται για επιπλέον επενδύσεις 340 εκατ. ευρώ στο λιμάνι του Πειραιά προκειμένου να ξεκλειδώσει και το 67% των μετοχών του ΟΛΠ.
Για να ολοκληρωθεί η διαδικασία πώλησης πρέπει μέχρι τις αρχές Μαρτίου το Υπουργείο Ναυτιλίας να έχει προχωρήσει στη δημιουργία Δημόσιας Αρχής Λιμένος. Στη νέα δημόσια αρχή θα μεταφερθούν όλες οι κρατικές διοικητικές ιδιότητες του ΟΛΠ, ενώ θα παραμείνει στον νέο μέτοχο το επιχειρησιακό κομμάτι για το λιμάνι.

Έως τότε, με σχέδιο νόμου θα πρέπει να περάσει από τη Βουλή και η νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΛΠ, που θα ορίζει τους όρους χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού και το ποσοστό του ετήσιου ανταλλάγματος προς το κράτος


Εκτός από το ΤΑΙΠΕΔ για την νέα σύμβαση ΟΛΠ – Δημοσίου θα πρέπει να συμφωνήσουν τα Υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας αλλά και ο ΟΛΠ για να είναι έγκυρη η διαδικασία της πώλησης, ενώ η νέα σύμβαση θα πρέπει να παρουσιαστεί στην Ελληνική αλλά και την Ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού. Τον περασμένο Μάρτιο η Ευρωπαϊκή επιτροπή καταδίκασε την Ελλάδα για καταχρηστικές φοροελαφρύνσεις, που προβλέπονταν στην πρώτη σύμβαση παραχώρησης των προβλητών Ι και ΙΙ το 2008 στην Cosco και για να δώσει το πράσινο φως στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά θα πρέπει να έχει λυθεί πρωτίστως το θέμα αυτό.

Οι εργαζόμενοι στον ΟΛΠ έχουν επανειλημμένως καταγγείλει το ΤΑΙΠΕΔ για «εν κρυπτώ» διαδικασία πώλησης του πρώτου λιμανιού της χώρας, καθώς εκτός των άλλων μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου, ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών δεν είχαν ρίξει «ούτε μια ματιά» στο προσχέδιο της νέας σύμβασης.


Στις 21 Δεκεμβρίου και έπειτα από την κινητοποίηση της ΟΜΥΛΕ, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αναγκάστηκε, κυριολεκτικά, να τους το (προσχέδιο της νέας σύμβασης) παραδώσει - σύμφωνα με έγκυρες πηγές η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει εκφράσει με ποικίλους τρόπους από τότε την δυσφορία της για την συγκεκριμένη υποχώρησή της.

Στο μεταξύ,  «επιστολή- ρουκέτα», που κοινοποιήθηκε σε όλα τα μέλη του ΔΣ του ΟΛΠ, του πρώην πρόεδρου και διευθύνοντα συμβούλου του Οργανισμού Γιώργου Ανωμερίτη, ο οποίος αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι:

• «Τα όσα διαλαμβάνονται στο σημείο (ΣΤ’) της σελίδας του 4 του κειμένου της δήθεν Σύμβασης Παραχώρησης Ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ ΑΕ, το οποίο επισήμως επιδόθηκε πλέον στον ΟΛΠ ΑΕ και στους «επενδυτές», είναι κατασκευασμένα από άγνωστα τρίτα άτομα ή Συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ και δεν αποτελούν προϊόν διαπραγματεύσεων μεταξύ των Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ ΑΕ βάσει των όρων της ισχύουσας Σύμβασης του 2002, την οποία φυσικά γνωρίζω καλά, αφού ως Υπουργός Ναυτιλίας τότε, την έχω υπογράψει (13.2.2002)».


«Με αλχημείες δεν γίνονται μεταρρυθμίσεις. Το γεγονός εξάλλου ότι το φάκελο της Προκήρυξης έλαβαν 8 επενδυτές, από τους οποίους προκρίθηκαν στην Α’ Φάση 5, στη συνέχεια για τη Β’ Φάση του Διαγωνισμού 3 και στο τέλος έλαβε μέρος ένας και μόνο ενδιαφερόμενος, αποδεικνύει την πλήρη αποτυχία των διαδικασιών του ΤΑΙΠΕΔ και την ορθότητα των απόψεων και προτάσεων του ΔΣ του ΟΛΠ ΑΕ όπως αυτές έχουν διατυπωθεί και εγκριθεί επακριβώς τα προηγούμενα χρόνια» 


Σε ανακοίνωσή τους η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) και η Ένωση Λιμενεργατών ΟΛΠ κατήγγειλαν το ΤΑΙΠΕΔ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της αλληλογραφίας μεταξύ ΟΛΠ και Ελληνικού Δημοσίου δεν έχει τηρηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία αναδιαπραγμάτευσης της Σύμβασης Παραχώρησης. 

Με ποιο σκεπτικό το ΤΑΙΠΕΔ «τρέχει» την διαδικασία πώλησης με όλα τα παραπάνω ζητήματα σε εκκρεμότητα μόνο η διοίκηση του Ταμείου μπορεί να απαντήσει, η οποία τηρεί σιγήν ιχθύος…"