Latest News

Παρασκευή 8 Ιανουαρίου 2016

Νόμιμη η έκτακτη εισφορά στους εφοπλιστές


Συνταγματική και νόμιμη είναι η έκτακτη εφάπαξ εισφορά κοινωνικής
ευθύνης που επιβλήθηκε το 2010 με το πρώτο Μνημόνιο... (νόμος 3825/2010) στους εφοπλιστές (πλοιοκτήτες) που έχουν πλοία υπό ελληνική σημαία, εγγεγραμμένα σε ελληνικό νηολόγιο.


Αυτό έκρινε σήμερα η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με τρεις αποφάσεις της και απέρριψε τις προσφυγές της λιβεριανών συμφερόντων εταιρείας «Super Fast», που εκμεταλλεύεται στην Ελλάδα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία με ελληνική σημαία, άνω των 3.000 κόρων.

Οι αποφάσεις αυτές του ΣτΕ δεν αφορούν μόνο την επίμαχη εταιρεία, αλλά καταλαμβάνουν όλη τη ναυτιλιακή και εφοπλιστική κοινότητα.

Στην εν λόγω ναυτιλιακή εταιρεία είχε επιβληθεί το 2010 έκτακτη εφάπαξ εισφορά κοινωνικής ευθύνης, συνολικού ύψους 679.293 ευρώ και είχε βεβαιωθεί το ποσό αυτό από τη Δ.Ο.Υ. Πλοίων Πειραιά.

Στο Διοικητικό Πρωτοδικείο και Εφετείο Πειραιά η λιβεριανή εταιρεία έχασε τη δικαστική μάχη και άσκησε αναίρεση στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με τις υπ' αριθμ. 1-3/2016 αποφάσεις της απέρριψε τις προσφυγές, κρίνοντας ότι έκτακτη εφάπαξ εισφορά κοινωνικής ευθύνης δεν αποτελεί φόρο εισοδήματος και η επιβολή της είναι συνταγματική.

Η επίμαχη έκτακτη οικονομική επιβάρυνση επιβλήθηκε με το μνημονιακό νόμο 3845/2010, ο οποίος αποσκοπούσε «στην αντιμετώπιση της οξυτάτης κρίσης δημοσίου χρέους και ελλείμματος, που είχε καταστήσει αδύνατη την εξυπηρέτηση των δανειακών αναγκών της χώρας και πιθανή την χρεοκοπία της, καθώς και την εν γένει εξυγίανση των δημοσίων οικονομικών».

Όπως υπογραμμίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, η επίμαχη έκτακτη οικονομική επιβάρυνση επιβλήθηκε μόνο για ένα έτος και αποσκοπούσε «στην αντιμετώπιση της οξύτατης οικονομικής κρίσης που σοβούσε στην χώρα».

Το δε εισόδημα αποτελεί το κριτήριο και τη βάση επιβολής της εισφοράς αυτής. Δηλαδή, το εισόδημα χρησιμοποιείται ως δείκτης οικονομικής δύναμης του φορολογουμένου.

Στην εισφορά αυτή υπόκεινται και οι εταιρείες που έχουν στην κυριότητά τους πλοία εγγεγραμμένα σε ελληνικό νηολόγιο, όπως εξάλλου προκύπτει και από την αιτιολογική έκθεση του νόμου 3845/2010, αναφέρεται στις δικαστικές αποφάσεις.

Οι σύμβουλοι Επικρατείας, κάνοντας αναδρομή στο παρελθόν, αναφέρουν ότι έκτακτες εισφορές είχαν επιβληθεί το 1974 μετά τον πόλεμο στην Κύπρο, το 1978 μετά τον καταστροφικό σεισμό στη Θεσσαλονίκη και το 1985, στο πλαίσιο του προγράμματος για την σταθεροποίηση της οικονομίας.