Latest News

Σάββατο 21 Ιουνίου 2014

Όταν τα social media πάνε Mουντιάλ

Όποιος νομίζει πως ειδήσεις και θέματα της καθημερινότητας παράγουν και αναπαράγουν μόνο όσοι στη φορολογική τους δήλωση δηλώνουν «δημοσιογράφοι», βρίσκεται...
σε πλάνη.

Υπάρχουν δισεκατομμύρια άνθρωποι που αναπαράγουν όχι μόνο τη δική τους καθημερινότητα, αλλά και τις ζωές των άλλων μέσω των social media.
Το φαινόμενο αυτό τείνει να καταντήσει μάστιγα, κυρίως για τους επωνύμους, και ανάμεσα σ’ αυτούς είναι και οι ποδοσφαιριστές.

Τα social media έχουν πλήξει ομάδες και ποδοσφαιριστές στη Βραζιλία, με διάφορους τρόπους. Είτε με τα σχόλια του κοινού, που στην ουσία αρθρογραφεί, κρίνει και επικρίνει παίκτες ή ομάδες, είτε με πλαστά ονόματα στο Facebook, όπου μπορεί να εμφανιστεί σελίδα με το όνομα του Κριστιάνο, για παράδειγμα, και να γράφει άλλα αντ’ άλλων, είτε με τις φωτογραφίες που μπορεί να τραβήξει οποιοσδήποτε από κινητό και να τις ανεβάσει στο Διαδίκτυο.

Ο Φάμπιο Καπέλο αποφάσισε να απαγορεύσει διά ροπάλου στους παίκτες της Εθνικής ομάδας της Ρωσίας τη χρήση των social media.

Οι διεθνείς της Κροατίας έκαναν εμπάργκο σε συγκεκριμένα Μέσα της χώρας τους, όταν ανακάλυψαν πως «δημοσιογράφος» κουτσομπολίστικου εντύπου τους φωτογράφισε με το κινητό του την ώρα που έπεσαν γυμνοί στην πισίνα του ξενοδοχείου μετά το ματς με τη Βραζιλία – υποτίθεται πως τα ξενοδοχεία διατίθενται αποκλειστικά για τις ομάδες και έχουν αυξημένο προσωπικό ασφαλείας.

Ένα 24ωρο μετά το περιστατικό έμαθαν πως η εφημερίδα που δημοσίευσε τις φωτογραφίες των διεθνών της Κροατίας διπλασίασε την κυκλοφορία της, κυρίως από το γυναικείο κοινό. Φυσικά, ό,τι δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ανέβηκε και στην αντίστοιχη ιστοσελίδα.

Τεράστιο θέμα δημιουργήθηκε και στην Εθνική ομάδα της Αγγλίας, καθώς μια νεαρή τρύπωσε σε ένα άδειο δωμάτιο, βγήκε γυμνή στο μπαλκόνι και ένας φίλος της τη φωτογράφισε με φορητή ηλεκτρονική συσκευή από τον δρόμο. Η φωτογραφία έκανε τον γύρο του κόσμου, η αποστολή της Αγγλίας αναστατώθηκε και μαζί και οι γυναίκες των παικτών, στις οποίες είχε απαγορευτεί η πρόσβαση στο ξενοδοχείο της ομάδας.

Η κακοήθεια με τον… άκαρδο Λέο Μέσι, που δεν έδωσε το χέρι του σε ένα παιδάκι από το γκρουπ που συνοδεύει τους παίκτες στην είσοδό του στο γήπεδο, θορύβησε τον ίδιο τον παίκτη, το οικογενειακό και επαγγελματικό του περιβάλλον αλλά και την ίδια τη FIFA.

Όταν τελικά αποδείχθηκε πως ο τύπος που ανήρτησε το βίντεο στο Διαδίκτυο το είχε κόψει εκεί που ήθελε, ήταν αργά. Η ανάρτηση ολόκληρου του θέματος ελάχιστους συγκίνησε. Μάλιστα, πολλά από τα Μέσα δεν προχώρησαν καν σε διόρθωση. Αφήσαν την εκδοχή του «άκαρδου Μέσι», που έκανε περισσότερα «κλικ» από την πραγματική ιστορία.

Ο Κασίγιας πήγε να πάθει κατάθλιψη όταν διάβασε τι του έσουραν οι συμπατριώτες του στο Διαδίκτυο εξαιτίας της κακής απόδοσης που είχε στον αγώνα της Ισπανίας με την Ολλανδία.

Όσο για την ελληνική ομάδα, το μεγαλύτερο ποσοστό του εκνευρισμού μετά την ήττα από την Κολομβία προερχόταν από σχόλια του κοινού (τα περισσότερα με ψευδώνυμο) που τους περνούσαν γενεές δεκατέσσερις.

Οι ποδοσφαιριστές στο σύνολό τους χρησιμοποιούν το Facebook και το Twitter πολύ προσεκτικά, καθώς ξέρουν πως το παραμικρό έξω από το μέτρο μπορεί να τους εκθέσει.

Επιπλέον, ό,τι και να τους πουν οι προπονητές τους και οι οικείοι τους, θα βρουν τον τρόπο και τον χρόνο να δουν τι κυκλοφορεί γι’ αυτούς στο Διαδίκτυο και ας τους «χαλάει» ό,τι αρνητικό υπάρχει για το προφίλ τους. Είτε από επαγγελματικό ενδιαφέρον είτε από ανασφάλεια, θέλουν να ξέρουν τι λένε οι άλλοι γι’ αυτούς, έστω και με ψευδώνυμα.

Από αυτήν τη διαδικασία προκύπτουν πολλές φορές εκνευρισμοί, ξεσπάσματα, ακόμα και ακραίες αντιδράσεις. Αισθάνονται βορά στις διαθέσεις μερίδας του Τύπου αλλά και συγκεκριμένου κοινού που «διψάει για αίμα» και είναι πολύ δύσκολο να προστατευτούν από αυτό το φαινόμενο.

Όταν βγαίνουν να ξεσκάσουν ή να διασκεδάσουν, ζουν έναν πραγματικό εφιάλτη, διότι έχουν κατά νου πως ανά πάσα στιγμή μπορεί κάποιους να τους φωτογραφίσει την ώρα που τρώνε ή που βάζουν μια γουλιά μπύρα στο στόμα τους ή αγκαλιάζουν τη σύντροφό τους. Αποφεύγουν πλέον τις φωτογραφίες με θαυμάστριες, διότι είδαν πολλές από αυτές να ανεβαίνουν στο Διαδίκτυο και μετά είχαν να αντιμετωπίσουν τις… συζύγους τους, αλλά και τα έντυπα που πουλάνε… κουτσομπολιό.

Σε αρκετά γνωστά εστιατόρια και μπαρ ευρωπαϊκών πόλεων που συχνάζουν ποδοσφαιριστές και άλλοι επώνυμοι, έχει προσληφθεί έξτρα προσωπικό με αποστολή να πετάει έξω από το μαγαζί όποιον ή όποια σηκώσει το κινητό για να φωτογραφίσει τον όποιο σταρ κάθεται σε κοντινό τραπέζι. Η τακτική αυτή εφαρμόζεται πλέον και σε αρκετά μαγαζιά της Αθήνας, και η αλήθεια είναι πως αποδεικνύεται αποτελεσματική.

Το Μουντιάλ της Βραζιλίας είναι πεδίο δόξης λαμπρό για τους θεατές που τους αρέσει να κάνουν τους παπαράτσι έτσι για γούστο και χωρίς να λογαριάζουν αν η ενασχόλησή τους μπορεί να εκθέσει ανυποψίαστους ανθρώπους. Τα περιστατικά έως τώρα είναι αρκετά και σαφώς θα αυξηθούν ώς το τέλος της διοργάνωσης. Η οδυνηρή πραγματικότητα είναι πως η πρακτική αυτή πουλάει.

Πουλάει και όχι απαραίτητα με οικονομικό αντίτιμο. Έχει εξελιχθεί σε πραγματική μανία για κάποιους, αλλά και σε οδυνηρή διαδικασία για όσους υφίστανται το αποτέλεσμα του «χόμπι» τους.topontiki.gr